Etiketlenen Çocuk


tampon biscuit

Çocuk kendisinin etiketlendiğini ve toplum tarafından kendisinin bir şekilde dışlandığını gördüğü zaman üzerindeki en önemli tesiri şu ki; kendisi gibi üretken olmak yerine, beklendiği gibi olmaya çalışıyor. Çocuk dışlanmamak için çocuk fıtratını değiştiriyor. Aslında bu çocuk yapı itibariyle bir Fatih gibi bir fıtrata sahipken etiketlenmiş olduğundan dolayı başka bir kişiliğe bürünüyor. Dolayısıyla buradaki problem şudur: Aslında kendi donanımlarıyla var olacak olan çocuk etiketlenmiş olduğu hal ile kendisinden beklendiği gibi olmaya çalışıyor. Bu ise arka arkaya getirdiğimizde beraberinde şunu tetikliyor: Çocuk kendi kişiliğiyle kişiliklenmiyor, kendi karakteriyle karakterlenmiyor, kendi fıtratını üzerinde taşıyamıyor, kendi mizacını üzerinde taşıyamıyor. Kendi huylarını, kendi kabiliyetlerini sergileyemiyor. Böyle olunca baktığınızda çocuktaki üretkenlik duruyor. Eğitimden konuşuyorsak eğitimdeki üretkenlik duruyor. Neden? Çünkü çocuğun performansını düşürüp düşen performansla başka bir baskı alanı oluşturursunuz. Etiketlemenin en büyük zararı çocuğun var olduğu halini değiştirmek zorunda bırakılmasıdır.

Bunun yanı sıra etiketlenen çocuk bir süre sonra etiketlendiği gibi olur. Yani çocuk aslında hiperaktif değil, üstün zekâlı bir çocuksa, çocuk bir süre sonra durulacaksa, dinginleşecekse kendisi etiketlendiği bu haliyle yaşamına öyle devam eder gider. Ben hiperaktifim der, ben şımarığım, ben yaramazım der. Ben tembelim, ben zaten laf dinlemiyorum, ben zaten kurallara uymuyorum der. Ben zaten sevilmiyorum der… Çocuk etiketlendiği gibi olmaya başlar.

Adem Güneş

Bir Cevap Yazın

