Stresle Başa Çıkma


Stresle Basa Cikma

Hayatınızdaki her şeyi kontrol altına almayı beklemek yerine, sizin aslında yaşamın kontrolü altında olduğunuz gerçeğinin bilincinde olmak, stres yönetiminde temel unsurdur.

Stres yönetimi düşünce, duygu, davranış kalıplarınız ve problem çözme yollarınızla ilgilidir. Stresle başa çıkmada ilk adım, yaşamınızdaki stres kaynaklarını belirlemektir. Bu her zaman göründüğü kadar kolay değildir. Örneğin; işinizi yetiştirme zorluğunun stres kaynağınız olduğunu düşünebilirsiniz ama buna neden olan şey, iş talebinin fazlalığı değil, sizin ertelemeniz ya da mükemmeliyetçi tutumunuz olabilir.

Stresin gerçek sebebini bulmak için; alışkanlıklarınıza, tutumlarınıza ve mazeretlerinize yakından bakmanız gerekir. Stresi yaratmak veya yönetmek konusunda, kendi payınızla ilgili sorumluluğu kabul etmedikçe, stres düzeyiniz kontrolünüz dışında kalacaktır.

Stresi yönetmenin sağlıklı yollarını öğrenmek değişim gerektirir. Ya stresli durumu ya da verdiğiniz tepkiyi değiştirebilirsiniz. Herkesin strese cevabı kendine özgü olduğundan, her durum veya her kişi için geçerli tek bir yöntem yoktur. Kendinize en uygun olanı bulup ona odaklanmalısınız.

Stresli durumların üstesinden gelmek için:

1. Gereksiz stresten kaçının

Tüm streslerden uzak kalınamasa da yaşamınızdaki bir miktar stres nedeni uzaklaştırılabilir. Bunu başarmak için nasıl “hayır” deneceğini öğrenmeli, stres yaratan insanlardan mümkün olduğunca uzak kalmalı, yapacaklarınız listesinde öncelikleri belirleyip gereksiz olanları elemeye çalışmalısınız.

2. Durumu değiştirin

Stresli durumdan kaçınamıyorsanız değiştirmeyi deneyin. Duyguları bastırmak yerine ifade etmek, uzlaşmaya açık olmak, daha girişken olmak, zamanı iyi kullanmak bu konuda yapabileceğiniz şeylerdir.

3. Strese uyum sağlayın

Stres yaratan durumu değiştiremiyorsanız kendinizi değiştirin. Problemi sınırlayın, var olan probleme odaklanmayın, maruz kaldığınız süreyi iyi geçirmenizi sağlayacak düşünce ve davranışlara yönelin. Bakış açınızı geniş tutun, “gerçekten üzülmeye değecek kadar değerli mi?” kendinize sorun. Standartlara uyum sağlayın, mükemmeliyetçilik, kaçınılabilir stresin başlıca kaynağıdır, “yeterince iyi” yi öğrenin. Olumluya odaklanın.

4. Değiştiremeyeceğiniz şeyleri kabul edin

Değiştiremeyeceğiniz şeylere stresle tepki vermek yerine probleme nasıl yanıt vererek kontrolü sağlayacağınıza odaklanın. İyi tarafından bakmaya çalışın, unutmayın “bizi öldürmeyen şey güçlendirir”. Duygularınızı paylaşmayı ve affetmeyi öğrenin.

5. Eğlenmek ve rahatlamak için vakit ayırın

Tüm sorumluluklarınızı bırakıp kendinize, zaman ayırın. Bu süre kısa da olabilir, bunu hemen her gün yapabilmeniz ve sürekliliği önemli. Hobilerinize zaman ayırın. Olumlu insanlarla görüşün. Gülmeyi ihmal etmeyin.

6. Sağlıklı bir yaşam şeklini benimseyin

Fiziksel sağlığınız iyi tutmak strese direncinizi arttıracaktır. Sağlıklı beslenin, düzenli egzersiz yapın, yeterince uyuyun, alkol, sigara ve ilaçlardan kaçının.

Psikiyatrist Meltem Baş

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s